Rusia a acumulat în secret o flotă de peste 100 de petroliere vechi pentru a ajuta la eludarea restricțiilor occidentale privind vânzările de petrol rusesc în urma invaziei sale în Ucraina, potrivit brokerilor și analiștilor de transport maritim, citați de Financial Times.
Brokerul maritim Braemar estimează că Moscova, care se bazează foarte mult pe petrolierele străine pentru a-și transporta țițeiul, a adunat peste 100 de nave în acest an, prin achiziții directe sau indirecte.
Compania de consultanță energetică Rystad spune că Rusia a adăugat 103 petroliere în 2022 prin achiziții și prin realocarea navelor care deservesc Iranul și Venezuela, două țări aflate sub embargouri petroliere occidentale, notează publicația britanică, citată de Hotnews.ro.
Rusia vrea să folosească „flota fantomă” pentru a ocoli sancțiunile
Demersul Kremlinului de a alcătui ceea ce industria de transport petrolier numește „flota din umbră” a Rusiei este o încercare de a depăși noile restricții internaționale asupra petrolului țării.
Începând de luni, în UE nu va fi importat petrol rusesc pe cale maritimă, iar țările din G7, plus Australia, au convenit vineri să plafoneze prețul petrolului rusesc la 60 de dolaripe baril, după acordul la care au ajuns mai devreme cele 27 de țări ale Uniunii Europene.
Traderii spun că „flota fantomă” va reduce impactul acestor măsuri, dar nu va reuși să îl elimine.
Se așteaptă ca măsurile punitive ale UE și G7 să taie accesul Moscovei la o mare parte a flotei mondiale de petroliere, deoarece asigurătorii nu vor mai putea acoperi navele care transportă petrol rusesc – indiferent de destinația lor – decât dacă acesta este vândut în cadrul sistemului de plafonare a prețurilor.
Producția de petrol rusesc ar putea scădea cu 500.000 până la 1 milion de barili pe zi (bpd) la începutul anului 2023,