Ministrul Energiei din Bulgaria, Rosen Hristov, a declarat pentru Al Jazeera că viitoarea conductă ar urma să aibă o lungime de 280 de kilometri şi ar face legătura între portul grecesc Alexandroupolis şi portul bulgar Burgas, fiind posibil să fie prelungită până la Constanţa.
“Avem o derogare de doi ani care ne permite să continuăm să cumpărăm petrol rusesc, dar după acea ne vom confrunta cu probleme din cauza creşterii tarifelor de tranzit prin Bosfor. De aceea, am început să discutăm reluarea proiectului oleoductului Burgas-Alexandroupolis şi prelungirea sa în nord până în porturile Varna şi Constanţa”, a declarat Rosen Hristov, la o conferinţă pe energie organizată la Atena.
“Noi sprijinim acest proiect” a spus şi ministrul elen al Energiei, Kostas Skrekas, fără a oferi alte detalii.
Embargoul vizând petrolul rusesc a intrat luni în vigoare şi va perturba livrările de petrol ale Rusiei din portul Novorossiysk până în porturile de pe coasta de est a Mării Negre precum şi spre porturile Uniunii Europene. Rafinăriile de la Burgas şi Constanţa pot cumpăra în continuare petrol din Kazahstan şi Azerbaidjan. Însă aceste livrări nu sunt suficiente pentru acoperirea necesarului ţărilor din regiune, în special dacă sunt luate în calcul şi nevoile Ucrainei. Golul creat este acoperit de volume suplimentare din alte surse care sunt livrate în Marea Neagră via Strâmtoarea Bosfor.
Iniţial, ideea conductei petroliere Burgas-Alexandroupolis a fost lansată în 1993 ca o modalitate de a livra în direcţia nord-sud ţiţei din Marea Neagră până în Marea Mediterană şi dincolo.
“Problema o constituie întârzierile şi blocajele din Strâmtoarea Bosfor. Acestea pot fi depăşite foarte uşor cu un oleoduct”, a spus Mike Myrianthis, un veteran din industria petrolieră din Grecia, care a fost implicat în acest proiect la acea dată. “Voiam să fim legaţi de un mare producător pentru aprovizionarea pe termen lung.