Privilegiul de a fi bugetar în România. Cât câștigă un șofer angajat la stat față de un coleg din privat

Aceeași funcție, aceeași pregătire, aceleași sarcini, dar salarii diferite. Situația nu diferă de la un oraș la altul, ci în functie de unde lucrezi – la stat sau la privat. Așa se face că un șofer din sectorul bugetar ajunge să câștige cu 30% mai mult decât colegul său care muncește la privat, iar un președinte al unei instituții publice poate avea chiar salariu de CEO.  Am luat la întâmplare mai multe instituții și companii publice, printre care și Ministerul Transporturilor. Ne-am uitat, de exemplu, la salariul unui șofer. Un astfel de angajat la această instituție ajunge să ia în mână la final de lună 713 euro, aproape 3.600 de lei. Dacă șoferul ar merge însă la privat, salariul său ar fi cu aproape o treime mai mic. Iar exemplele pot continua. Directorii de la diverse ministere sau de la companii precum Portul Constanța sau Metrorex câștigă mai mult decât dacă ar lucra la privat. Salariile la stat pot concura chiar și cu venitul unui CEO de multinațională. Acesta este cazul șefului Autorității Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei.„Este o competiție neloială, o competiție care se desfășoară de ani de zile, pentru că salariile din mediul public sunt decuplate de la tot ceea ce înseamnă productivitatea muncii după care se măsoară salariile în mediul privat. Spre exemplu, în mediul public nu mai există niciun lucrător cu salariu minim pe economie”, spune Florin Jianu, președintele Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR). În ultimii patru ani, salariul mediu brut a crescut atât la stat, cât și la privat, însă datele Comisiei Naționale de Prognoză arată că din 2018 și până în prezent salariile din sectorul public s-au majorat cu aproape 1.500 de lei, în timp ce privatul le-a mărit cu doar un pic peste 1.000 de lei.  

 » Aflați mai multe informații aici.

Posted on