Guvernele sunt cei mai mari dușmani ai legilor economice. Cel mai bun exemplu este cel al guvernului maghiar care credea că poate plafona prețurile la carburanți și să evite o penurie pe piață. Pus în fața unei situații a aprovizionării cu combustibili calificată drept ”critică”, marți, executivul de la Budapesta a renunțat la plafonarea prețurilor.
Șeful de cabinet al prim-ministrului Viktor Orban a declarat într-o conferință de presă marți seara că guvernul este nevoit să elimine imediat plafonul de preț, care a fost introdus în urmă cu un an, la recomandarea MOL. Plafonarea era programată să expire la sfârșitul lunii decembrie.
CITEȘTE ȘI TABEL O nouă ieftinire agresivă a carburanților. Prețurile au coborât la cele de dinaintea declanșării războiului din Ucraina
“Nu puteam să mai așteptăm… deoarece aceasta este singura modalitate de a asigura securitatea aprovizionării”, a declarat Gergely Gulyas, potrivt Reuters, la finalul unei întâlniri cu președintele și directorul executiv al MOL, Zsolt Hernadi.
Gulyas a mai precizat, potrivit Reuters, că eliminarea plafonului va stimula inflația, dar nu a oferit o estimare. Inflația anuală a Ungariei este deja peste 21%.
Profit.ro a semnalat că în Ungaria, plafonarea prețului a alimentat artificial cererea, vânzările crescând în perioada iulie-septembrie cu nu mai puțin de 42% comparativ cu cele din același interval al anului precedent.
În plus, după intrarea în vigoare a embargoului impus de UE importului de țiței rusesc, procesat în rafinăria MOL de lângă Budapesta, cumpărarea indusă de panică (deși Ungaria este scutită de la aplicarea margoului) a dus la un deficit de ofertă pe piață, a afirmat grupul de petrol și gaze MOL, adăugând că singura soluție este crearea condițiilor pentru creșterea importurilor, transmite Reuters.
Furnizorii străini au redus livrările de combustibili către Ungaria de când guvernul a plafonat prețul benzinei și al motorinei la 480 de forinți (1,22 dolari) pe litru,
» Aflați mai multe informații aici.